2012. március 21., szerda

Kolesztázis

Több mint két hete kórházban vagyok sajnos, és egészen Lackó születési idejéig bent tartanak. Terhességi epepangást és terhességi cukrot is diagnosztizáltak, de az epepangás miatt vagyok még mindig bent. Amennyire utána tudtam nézni a dolgoknak, ez egy nagyon ritka betegség, ami az esetek kis százalékában a terhesség előrehaladtával veszélyes lehet a babára is.Természetesen nagyon sok minden függ az egyéni tényezőktől, amit itt az I.-es számú klinikán folyamatosan figyelnek. Általában a 37.-38 héten szülésindítás történik, de csak remélni tudom, hogy tényleg figyelembe vesznek minden körülményt és ez alapján fognak dönteni.Erről a betegségről nem tudnak még sokat. Leírom a lényegét, azért, mert hasznos lehet. Sajnos van, hogy nem ismerik fel, vagy csak nehezen:(.
Magát a betegséget az okozza, hogy a máj által termelt epesavak felhalmozódnak az epevezetékben, nem tudnak kiürülni és a véráramba jutnak. Ezek tulajdonképpen méreganyagok, de a méhlepény megvédi a babát tőlük. Viszont, ahogy a terhesség előrehalad, és a méhlepény meszesedni kezd megnő a kockázata annak, hogy a baba veszélybe kerül. Ezért szokták a kritikus 37.hetet megvárni és a kockázatok elkerülése miatt a szülést megindítani.

A betegség tünetei:
Az egész testre kiterjedő erős viszketés. Tenyér-és talpviszketéssel kezdődik általában. Legfőképpen este és éjjel jelentkezik, de napközben is előfordul, szinte rohamszerűen. Teljesen különbözik a "normális viszketéstől", én sajnos sebesre vakartam magam több helyen is. A szüntelen viszketés maga után vonzza az álmatlanságot, kialvatlanságot, idegességet.:(
Ilyenkor a vizelet sokszor sötétebb (még akkor is, hogy ha sűrűn jársz a mosdóba), a széklet viszont világos, agyagos színű.
Más-általam is érzékelhető- tünetem nem volt. Ha ezeket a tüneteket tapasztalod, akkor érdemes vérvétellel leellenőrízni, hogy nincs-e kolesztázis a háttérben. Ugyanis ez a betegség kiemelkedően magas májfunkciós értékekkel jár!Sajnos a rutin laboroknál ezt nem vizsgálják, külön kell kérni!

Ami jó hír, hogy a kockázat mértéke-pláne,hogy ha kezelteted magad- nagyon alacsony. Van egy gyógyszer (Ursofalk) ami segít a viszketés megszüntetésében, vagy legalább a csökkentésében. Újra tudsz aludni, kipihentebb leszel. Segíti az epesavak kiürülését. Csökkenek a magas májfunkciós értékek.Nálam a gyógyszer a viszketést teljesen meg tudta szüntetni.

A rossz hír, hgy a terhesség vége felé a májfunkciós értékek-állítólag- újra megbolondulnak, és ez független a gyógyszertől. Ezért szokták a 37.héten megindítani a szülést. Nem tudom, hogy velünk mi lesz a helyzet, remélem, hogy Lackó minél tovább biztonságban lehet a pocakomban.

7 megjegyzés:

  1. Szia

    Ugyanez a problémám, a 33. hét végén jelentkezett. Azonnal felismertem, mert az első gyermekemnél is volt. A SOTE II terhespatológiára küldtek fel, de egyelőre nem kellett befeküdnöm. Szeretném megkérdezni, hogy nálad a hanyadik héten jelentkezett, és mikor fektettek be? A gyógyszert azonnal elkezdted?

    Minden jót és egy nagy kalappal kívánok kívánok Lackó születéséhez.

    Üdv: anita

    VálaszTörlés
  2. Szia

    Ugyanez a problémám, a 33. hét végén jelentkezett. Azonnal felismertem, mert az első gyermekemnél is volt. A SOTE II terhespatológiára küldtek fel, de egyelőre nem kellett befeküdnöm. Szeretném megkérdezni, hogy nálad a hanyadik héten jelentkezett, mikor és meddig fektettek be? A gyógyszert azonnal elkezdted?

    Minden jót és egy nagy kalappal kívánok Lackó születéséhez.

    Üdv: anita

    VálaszTörlés
  3. Szia Anita!
    sajnálom, hogy TE is beleestél ebbe:(. ráadásul nem is először. Nekem már a 27-28. héten elkezdődött a viszketés és a májfunkciós értékek az egekben voltak. Csak a 30.héttől kaptam a gyógyszert, sajnos csak akkor ismerték fel a bajomat.Ursofalkot szedek napi háromszor. Először felerősítette a viszketést egy-két napig, és nagyon kétségbe is estem. De utána mintha elfújták volna, teljesen elmúltak a tünetek és azóta sem tértek vissza. Befektetni a harmincadik héten fektettek be és a gyógyszert, már aznap adták is rögtön. Sajnos az elfecsérelt két-három hét azért volt, mert a dokim és a körzeti kórház nem ismerte fel a bajomat. Végül elküldött a dokim a SOTEI-re , ahol rögtön tudták kezelni. Három hét alatt folyamatosan csökkentek a magas értékek és a végére már normalizálódtak is. ezért is mertem hazajönni. most ambulánsan ellenőriznek, vérvétel, ctg, uh. Eddig minden rendben. De a doki a 36-37 hét körül azt hiszem mindenképpen befektet, mert a szülésindítást látja szükségesnek. Állítólag a terhesség vége felé lesz ez a dolog igazán veszélyes.
    Megkérdezhetem, hogy Te kaptál-e kezelést az előző terhességnél?És most hogyan tovább, Neked felírták a gyógyszert? kívánok Neked minden jót!
    Ildi

    VálaszTörlés
  4. Kedves Ildi!

    Köszönöm a választ.
    Az első terhességem alatt a 35. héten említettem meg az orvosomnak a bőrviszketést, akkor már kínlódtam vele egy ideje, de korábban nem hallottam a cholestasis-ról. Azonnal vért vett, és az eredmények ismeretében intézett egy időpontot a gasztroenterológiára, ahol újabb vérvételt követően én is kaptam Ursofalkot, 3*2-t naponta, úgy emlékszem használt is, bár az én értékeim továbbra is az egekben maradtak, de a viszketés elmúlt. A szülés a 38. hét első napján magától megindult, és a dokimnak hála szerencsésen le is zajlott. Úgy emlékszem a magzatvíz már nem volt tiszta, és a méhlepényen is voltak elöregedett részek, mindenesetre a kisfiam 51 cm, 3350 g teljesen érett, egészséges csecsemő volt.
    Egyébként ez a 3. terhességem, a másodiknál nem volt ezzel problémám (50 %-os az előfordulás ismétlődésének a valószínűsége).
    Sajnos az orvosom már nyugdíjban,és mindenki más fél a kockázattól, ezért úgy érzem inkább Pestre küldenének. Ami aggaszt, hogy a SOTE II-n megvizsgáló doki (, aki szerencsére nem látta indokoltnak, hogy bent tartson) is azt véleményezte, hogy a tüntetek súlyosbodásával kezdődjön a gyógyszeres kezelés. Nem értem, miért ne szedhetném már most az Ursofalkot, ha igazoltan eredményes a hatása, és a magzatra nézve sem veszélyes, sőt ahogy írod, nálad még a megemelkedett májfunkciókat is normalizálta. Az orvosomnak és a sote-s dokinak feldobtam, hogy talán a gasztroenterológia és a gyógyszer lenne a következő lépés, de mint írtam nem mozdultak rá. Hát itt tartok (tegnap óta), és vívódok, hogy hol szüljek,befeküdjek-e a terhespatológiára, és mennyiben veszélyeztetem a babát, ha inkább bejárok helyben rendszeres NST, UH kontrollra és vérvételre.
    Üdv:
    Anita

    VálaszTörlés
  5. Szia Anita!
    hogy vagytok? Én sem értem, hogy miért nem írják fel a gyógyszert Neked. Nekem tényleg csak jó tapasztalatom van, és szerintem hatalmas könnyebbség a szervezetemnek, hogy csökkent bennem a méreganyag szintje. Lehet, hogy azért vár a gyógyszerrel, mert elsősorban a kicsire koncentrálva azt látja, hogy ő védve van? Milyen állapotú a méhlepényed?
    Azt mennyire gondolod esetleg járható útnak, hogy a háziorvosnál kérsz beutalót a gasztroenterológushoz, és a leleteidet viszed, ő felírhatja az Ursofalkot. Szerintem a folyamatos kontroll a lényeg, ha ambulánsan történik, de hetente van ctg, vérvétel--> akkor nem veszélyezteted a picidet.Mit tanácsol a dokid? ha jól értem, Téged fogad, csak hivatalosan nincsen már praxisa. Sokat gondolok Rátok. Ha lesz időd, akkor írj. Én szombaton tudtam meg a legújabb vérvétel eredményt és teljesen jó szerencsére. Minden jót,
    Ildi

    VálaszTörlés
  6. Szia Ildi!

    Örülök, hogy nálatok minden rendben, nálunk sajnos nem mondható el ugyanez.Az értékeim romlottak az elmúlt egy hét alatt (, de mitől is javultak volna gyógyszeres kezelés hiányában?), az orvosom ismét Pestre küldött azonnali hatállyal.Szerinte ilyen mértékű romlás már az anyára nézve is veszélyes.
    Mindezt csak a labor értékekre alapozva állapította meg, se egy UH, se egy NST, méhlepény vizsgálatról nem is beszélve.A méhlepényt hogyan vizsgálják egyébként? Én mindenesetre összevetettem az értékeket az első terhességem 35. heti laboreredményeivel, és megállapítottam, hogy az SGPT-től eltekintve jelenleg sokkal jobb a helyzet, és a viszketésem sem érte el még az elviselhetetlen fokot.
    A dokinőm a helyi kórház főorvosa, magánban is rendel, de a magánrendelő technikailag elég gyengén felszerelt, ezért a kórházban szoktam felkeresni, igaz ezidáig ott sem sokat raboltam az idejét, mert nem volt semmi gond. Mára kaptam időpontot egy gasztroenterológiai magánrendelésre, mert egyébként van egy doboz Ursofalkom (megmaradt és szeptemberig szavatos), de saját felelősségemre nem mertem elkezdeni szedni. A dokinőnek említettem,de szerinte azonnal Pestre , és nem kell gasztroenterológus.
    Sikerült találnom a SOTE II-n egy doktort, aki holnap délelőtt sűrű napjában próbál nekem egy kis időt szentelni, remélem ez azt jelenti, hogy elvállalja a szülésem és gardírozásom a terhespatológián. Arra már nem számítok, hogy hazajöhetek, bár szerintem egy hetet még vígan itthon tölthetnék a különösebb kockázat nélkül. Dehát sem orvos, sem jövőbelátó nem vagyok, és azt fogom tenni, amit ez az eddig ismeretlen, de jóhírű doki mond.
    Neked végül megindítják a szülést vagy a jó eredmények fényében megvárják míg útjára indul a baba? És otthon töltheted addig az időt?
    Üdv
    Anita

    VálaszTörlés
  7. Anita,
    sajnálom a rossz labort:(, szerintem jó ez így, jó helyen leszel a sote II-n, ez így a legbiztosabb. nekem is "jó" volt addig kórházban, amíg be nem állították a gyógyszert és el nem múltak a tünetek. Ha még fiatalabb terhes lennél, szerintem Te is hazajöhetnél, de így valószínű, hogy bent kell maradnod tényleg végig. viszont muszáj a megfigyelés, mert ahogy előrehalad a terhesség romlanak az értékek, ha nincs kezelés. sőt, én úgy tudom, hogy a végefelé már a gyógyszer sem tud 100%osan segíteni. úgyhogy nálam ha nem indul meg a baba, akkor is szülésindítás lesz. szerintem legkésőbb a 38.héten. megadom a számom, örülnénk ha jelentkeznél, hogy mi újság veletek. nem hiszem, h a kórházban lesz net. A méhlepényt nálam az UHk során mindig nézik, hogy mennyire meszes, vagyis hány fokban érett. ha nagyon meszes, akkor átengedheti a méreganyagokat, és ez az ami káros a picire.nézik az áramlást is, hogy a tápanyagokat megkapja-e a baba. Szerintem ezt neked is nézik, csak lehet, hogy nem mondják külön. De ha gond lenne, akkor csak szólnának. nekem a lepény érettsége I-II és ez ilyenkor nagyon jónak számít. A III-as az már nagyon meszes. 06202822323as a számom. minden jót nektek. beliczkiildiko@gmail.com az emailcímem.

    VálaszTörlés

Szeretettel várom a hozzászólásokat!